Tyck till om hemsidan

Vi vill gärna ha feedback på vår webbplats. Fyll i formuläret nedan med dina kommentarer.

För att vi skall veta att du är en riktig person,
krävs det att du upprepar kontrollordet nedan till vänster i textrutan till höger.

Mobilmenu
Mobilmenu
Hem
Om Hemvärnet
Möt en soldat
Bli hemvärnssoldat
Aktuellt & Information
Verksamhet
Uniform på jobbet-dagen
WEBBSHOP
TIDNINGENHEMVARNET.SE
HEMVARNET.SE
FORSVARSMAKTEN.SE
HEMVARNET
FORSVARSMAKTEN
NATIONELLA SKYDDSSTYRKORNA
Hem
Hem


Nyheter från 244:e trafikplutonen

Klicka här för att läsa mer om 244:e trafikplutonen

Förtrogenhetsutbildning på MC409

Förtrogenhetsutbildning på MC409

Först ut i landet har några från 244:e Trafikpluton under 5 utbildningsdagar i maj månad genomfört förtrogenhetsutbildning från MC258 till MC409.

Skall noteras att Trafikplutonerna från Skaraborg och Skåne redan har genomfört en kortare kurs på MC409 för något år sedan.

Bakgrund

MC409 är civilt av märket KTM 400 LS-E/military och är en motorcykel som har använts i bland annat den Tyska försvarsmakten Bundeswehr sedan år 2003 och produceras i fabriken KTM AG i Österrike.

Denna mer moderna motorcykel har bättre vägegenskaper än den äldre MC258 och drivs av en 25 kW (34 hk) en-cylindrig fyrtakts bensinmotor med 398 cc (400 cc), därav den civila beteckningen KTM 400 eller den militära benämningen MC409.

Målbild

Syftet och målet med kursen var att förtrogenhetsutbilda redan grundutbildade motorcykelförare och tillföra i detta fall Trafikpluton med utbildade och duktiga motorcykelförare som ska ha tillskansat sig kunskaper i körning och tekniska kunskaper på MC409.

Tyngdpunkten på kursen låg på teknik och körning i olika vägavsnitt. Körpassen hölls av den duktiga och erfarne motorcykelinstruktören Hans Erlandsson och innehöll landsvägs- och grusvägskörning, inner- och ytterstadskörning samt lättare terrängkörning. Här gällde det att verkligen förstå skillnaden och i terränglådan kunna hantera en växlad motorcykel till skillnad från föregångaren MC258 som ju är automatväxlad.

De tekniska passen har hållits av eldsjälen och den mycket kompetente teknikläraren Sven-Erik Asplund från Livgardets Tekniska avdelning.

All dokumentation på MC409 har han själv producerat, det vill säga hela underhållsberedningen innehållandes reparations- och instruktionsbok samt materielvårds- och smörjschema. Han tog även fram förslag på verktygs- och reservdelssats i syfte att motorcykelföraren ska kunna utföra reparationer i fält.

Med detta sagt är det min bestämda uppfattning och förhoppning att kloka beslutsfattare i Försvarsmakten nu ska kunna ensa om hur framtida förtrogenhets- och grundutbildningar på MC409 ska se ut och på så sätt kunna ta fram en fastställd kursplan som ska gälla i hela landet.

Enligt uppdrag.

Mihai Saulescu

Chef 244. Trafikpluton 

Publicerad: 2017-06-25, 244:e trafikplutonen
Uppdaterad: 2017-06-25

2019-05-06

Trafikpluton och Stödförordningen

Läs artikeln

2019-04-28

Förbands-KFÖ med Trafikplutonen

Läs artikeln

2019-01-20

Trafikplutons för året första KU

Läs artikeln

2019-01-03

Trafikplutons SÖF med Attundalandsbataljonen

Läs artikeln

2018-11-23

Befattnings-KFÖ ur Trafikplutonens perspektiv

Läs artikeln

2018-05-21

Trafikplutonen utbildas på MC409

Läs artikeln

2018-05-06

Stöd till polisen – bra övningstillfälle under polisledning

Läs artikeln

2017-12-18

244:e Trafikpluton under Aurora 17

Läs artikeln

2017-09-17

Stöd till polisen

Läs artikeln

2017-07-11

Stockholms Trafikplutons SÖF

Läs artikeln

2017-06-25

Förtrogenhetsutbildning på MC409

Läs artikeln

2017-06-23

Stöd med trafikreglering.

Läs artikeln

2017-04-06

TRAFIKPLUTON BEHÖVER FLER GRUPPCHEFER

Läs artikeln

2017-01-11

Trafikplutons KFÖ i Skövde 2016

Läs artikeln

2016-11-10

Trafikplutons stöd till polisen

Läs artikeln

Nyhetsarkivet

Kalender
Tyck till om sidan